japanvandebucketlist.reismee.nl

Japanse vriendelijkheid

Er is zoveel gebeurd dat ik het in 2 verhalen ga opsplitsen nog een stukje over het tempelverblijf en de rest van de dag.
Het eten is een Japanse traditionele maaltijd Kaiseki. We komen binnen en er staan in 4 groepen een aantal kleine tafeltjes klaar. Je eet op de grond tegenover elkaar. We zijn in totaal met 11 Europese gasten.
De maaltijd zag er super uit (heb foto's gemaakt met mobiel ga proberen deze op de site te plaatsen), Bouillon met kleine visjes, sashimi, rijst, ingemaakte groente, tempura, tofoe,2 stukjes Sinaasappel en groene thee. Allemaal super lekker.
Nog even een avond wandeling langs de tempels en op tijd naar bed.

4.45u de wekker gaat uit de veren voor de fire ceremony 1 monnik die met veel ceremonieel een vuur maakt en dit 50min brandend houdt door toevoegen van hout olie en kruiden, onder het continu bidden van het gebed.
toen snel door naar de morning prayer, dat is serieus niet uit te leggen in een blog de handelingen zijn zo bijzonder. Het was wel indrukwekkend om mee te maken en aan het eind mochten we even voor het altaar buigen en van dichtbij kijken. Daarna hebben we een tocht gemaakt door de kelder alwaar we door een (redelijk) donkere gang het heilige licht hebben gezien gebeden hebben bij het Boeddha beeld van ons geboortejaar en een wens gedaan bij een bijzonder slot.
Op naar ontbijt, in dezelfde kamer zelfde opstelling rijst, bouillon met tofoe, DIY sushi, ingemaakte groente en groene thee.

Na het ontbijt nog even foto's maken van de grote tempel (dat was er gister niet van gekomen.) Steven is al boven en ik kom beneden een Suppoost tegen onderweg naar de grote tempel. Ze komt even terug naar beneden om me te vertellen dat ik boven moet zijn. 30 treden even op en neer om uit te leggen waar we moeten zijn. Steven is onder tussen door een andere suppoost gevraagd waar hij vandaan komt, we raken aan de praat en 30min later hebben we uitleg gehad over de tempel, het gebied en heeft hij een foto met ons gemaakt om ons te kunnen onthouden. Het is echt waar de Japanse vriendelijkheid.

Lianne

Wat gaaf daar bij die monniken! En lekker vroeg op bij het krieken van de dag om niks te missen. Super! Blijf genieten!