japanvandebucketlist.reismee.nl

Fuji-san

Reizen vandaag, we gaan een heel traject afleggen om uiteindelijk bij Mount Fuji uit te komen.

Eerst de shinkansen(bullet train) 2 uur, 30min een lokale trein, 1 uur een rapid express en dan het laatste stuk weer een rapid 45 min. Met alle overstap tijd zijn we zo'n 6 uur onderweg geweest.

Het is hier maar 9 graden, tot nu toe zijn we overdag nog niet onder de 20 gekomen. Brrrrrr. Het is hier een heel mistroostige dag alles ligt in de wolken.

Het hotel ziet er aan de buitenkant prachtig uit mooi gelegen aan het meer, het interieur is wat vergane glorie. (erg jare 70) We worden persoonlijk naar de kamer begeleid. Die is prima een zit hoekje 2 bedden en een klein badkamertje.

We besluiten om even te gaan wandelen. Trui aan, vest aan, sjaal om en jas aan. Zo gewapend tegen de kou gaan we naar buiten, we komen tot de conclusie dat we in de middle of nowhere zijn. We lopen naar een parkje aan het meer. Hier is de lente nog nauwelijks begonnen de shakura (kersenbloesem) is ook nog verre van op zijn mooist. Een restaurant vinden blijkt ook moeilijk veel is dicht. We vinden nog een klein restaurantje wat achteraf maar we eten lekker een kom gestoomde rijst en rundvlees met groente en varkensvlees met salade. Nog even wat te knabbelen halen en rustig terug naar het hotel.

Morgen hopen op beter weer, zodat we mount Fuji ook daadwerkelijk kunnen zien.

Stevens verjaardag

De dag begint goed, de bakkerij waar we wilden ontbijten is op woensdag blijkbaar gesloten (heel veel winkels). Dus bij Starbucks een lekker ontbijt genomen. Op naar de Samoerai wijk. leuke oude huizen en smalle kleine straatjes er is ook een "museum". Er staan 2 mooie harnassen verder valt het tegen en het is heel klein. De weervoorspelling was bewolkt en regen, maar we lopen in een brandende zonnetje lekker de stad te doorkruisen op zoek naar het bladgoud "museum". Heel leuk om te zien hoe ze bladgoud maken. In een zaaltje staan de machines en er zijn verschillende filmpjes die laten zien hoe het in zijn werk gaat. Op naar de geisha wijk. Weer mooie wijk met smalle straatjes en kleine restaurantjes en theehuizen.

We besluiten om nog een keer naar de kasteeltuin te gaan. Die vonden we allebei mooi. Het betrekt ondertussen snel, we lopen lekker op ons gemak door de tuinen en de eerste regenbui komt en gaat. Als het hier bij blijft. Helaas onderweg de tuin uit naar de winkelstraat barst de hemel open. We gaan schuilen in de informatie zaal. Daar zit ook een theehuis aan vast. We worden op traditionele wijze bedient. Groene thee met een zoete snack. Als uitzicht hebben we de kasteeltuin heel vervelend. Helaas blijft het de hele middag regenen. Dus gaan we maar winkelen. Nu even terug in het hotel de regen tikt "uhm" slaat tegen het raam. Steven is aan het uitzoeken waar we gaan eten zo meteen. Morgen zijn we zo'n 6uur aan het reizen om bij mount Fuji aan te komen.

Kanazawa castle & Gardens

Al vroeg afscheid genomen van Kyoto en in de trein naar Kanazawa gestapt. Een rechtstreekse verbinding in iets meer dan 2 uur ben je in een heel ander gebied van het eiland. We nemen de taxi naar de Ryokan, daar laten we onze bagage achter. De wieltjes en pootjes van de koffers worden even schoongemaakt voor ze de ryokan binnen gaan.

5 meter van de Ryokan is een grote winkel straat we en 5 min verder is de ingang van het kasteel van Kanazawa. We kopen sandwiches en wat drinken en gaan in het Park lekker lunchen. We lopen een observatiedek op van de tuin, komt er een vrijwilligster naar mij toe en geeft tekst en uitleg bij de "binnen" (in zijn tijd de privΓ© tuin van de heersende vorst) tuin. Er blijken ook gratis rondleidingen gegeven te worden door het terrein rond het kasteel en de "buiten" (vrij toegankelijk voor publiek) tuin. We lopen naar de informatie balie en vragen wanneer de volgende rondleiding begint. Antwoord: Nu. We krijgen een privΓ© rondleiding. We kiezen ervoor om naar de tuin te gaan. Het is ontzettend druk, wat blijkt in deze periode zijn veel tuinen in Japan gratis vanwege de kersenbloesem. We lopen een grote ronde door de tuin. De gids maakt wat foto's van ons bij de kersenbloesem, en legt dingen uit die we zelf niet gezien zouden hebben. We nemen afscheid van de gids en lopen op eigen gelegenheid nog wat door de tuin.

Kanazawa staat onder andere bekent om bladgoud, Steven heeft zin in een ijsje. Hij als optie de topping bladgoud of bladplatina. De eerste is maar 7,63 en de tweede optie 15,25. Het ijsje zelfs is 3,65. We hebben net ingecheckt in de Ryokan en zijn nu op onze kamer. Zoals het hoort in een Ryokan slapen we op de vloer en zijn de badgelegenheden gezamenlijk.

Morgen voorspellen ze regen, we zijn dus ook even aan het kijken naar wat voor Musea er in de buurt zijn.

Touristisch Kyoto

Vandaag onze laatste dag Kyoto. De Fushimi inari shrine staat op de agenda, Gion (de wijk van de Geisha's) en Nishiki market. Op tijd op naar het station om de bus te pakken naar de Fushimi Inari shrine. Aldaar geen bordjes waar we naartoe moeten dus lopen we een klein stukje fout. Eenmaal terug bij het bus station kijken we de straat in waar we zijn moeten (hoe hadden we dit over het hoofd gezien) en we zien veel winkeltjes. Wij die kant op en aan het eind van de winkelstraat zien we de the place to be door allemaal kraampjes heen. Om te zeggen dat het druk was is een understatement. We lopen over het terrein en bewonderen de mooie tempels in hele heldere oranje kleuren. Het complex staat bekend om de oranje torri (poortjes) waar je onderdoor kunt lopen en dat levert leuke foto's op(van andere toeristen), hier kun je op de koppen lopen. Eenmaal bij het volgende Shrine (altaar) blijkt dit de eerste tempel die in speelt op de toeristen. 500yen om een (heel) klein kaarsje aan te maken. In alle tempels waar we tot nu toe zijn geweest was dat 50Yen. Op de terugweg kopen we een Japanse snack en gaan met de bus terug naar het station.

Op naar Gion, de wijk van de Geisha's en de authentieke Japanse smalle straatjes. Ook hier is het best druk, maar niets vergeleken met vanmorgen. Het is leuk om te zien van de buitenkant. De Geisha's zie je niet en de restaurants en theehuizen waar ze zijn mag je alleen binnen met een uitnodiging. We zitten vlakbij het winkelgebied waar we gister ook geweest zijn en daar is ook Nishiki market, een straat waar veel etenswaar verkocht wordt. We kijken onze ogen uit, want veel van wat er in de etalages licht kun je in Nederland zo niet krijgen. We proeven zeewier chips en sansyo peper. In de etalage van sommige winkels branden ze pinda's of staan ze met een machine koekjes te bakken. Het ziet er prachtig uit. We kopen allebei een fish cake, Steven inktvis en ik een met pompoen en zoete aardappel. Ook hier kun je weer over koppen lopen.

Terug op het station reserveren we vast onze plaatsen in de trein van morgen. De Thunderbird van Kyoto naar Kanazawa. Onderweg naar het hotel, zegt Steven als de chauffeur morgen maar geen marionet is. Morgen dus alweer een nieuwe bestemming.

kersenbloesem central

Deze dag voor het pad der filosofen gekozen. Bij de frontdesk gevraagd hoe we daar het best kunnen komen. Met de bus, op het kaartje met bus routes wordt het met een markeer stift aangegeven. De service in dit hotel is echt top. wij op naar het centraal station om de bus te pakken. De bus wordt goed vol geladen ( lees gepropt). Onder weg ziet Steven de kathedraal van Kyoto dat is leuk voor van middag. De volle bus gaat er zo goed als allemaal uit bij het pad der filosofen. Om bij het begin van het pad te komen ga je eerst een stuk langs een rivier en dit blijkt Kersenbloesem Central te zijn. De bomen staan prachtig in bloei en als het een klein beetje waait sneeuwt het kersenbloesem blaadjes. Het is hier dan ook mega druk. Daar hadden we stiekem wel een beetje op gehoopt. Het is zo leuk om te zien hoe gek de japanners doen om op de foto te gaan met kersenbloesem. Hele families uitgedost in kimono's, sommigen zelfs met professionele fotograven, Zelfs honden in Kimono die ook op de foto moeten met de kersenbloesem.

We beginnen het pad der filosofen met een bezoek aan de tempel en de zen tuinen (weinig zen aan met zoveel personen). Het is weer een lust voor het oog om te zien wat Japanse tuinmannen fier hebben aangelegd. Dan de wandeling zelf, veel winkeltjes en kraampjes met van alles en nog wat. Mooie wandeling langs de rivier in een jaargetijde nu een gekkenhuis om de kersenbloesem.

Aan het eind gekomen komen we een lente festival tegen, met dans en kraampjes niet zo lokaal eten. We hebben een broodje kebab op. weer terug in de bus het beter prop werk maar we komen waar we zijn moeten. Het winkel district en de kathedraal. Er is een mis bezig als we binnen gaan en volgen het laatste stuk van de mis. Als deze klaar is blijven we nog even om foto's te maken en even stil te staan bij het feit dat het Pasen is.

Daarna winkelen wat is het leuk om mensen en winkels te kijken. Sommige winkels zijn zo uitbundig en over the top. Straks gaan we naar Aqua fantasy (een fontein show) en daarna even naar het park om de verlichting van de kersenbloesem te zien.

Bamboe en Nijo-jo

Ik ga even beginnen bij het avond eten van gister. Yakitori een klein smal restaurantje met een eerste etage ook als eetzaal ingericht. Ze hebben zelfs een Engelse kaart geen plaatjes of plastic voorbeeld om aan te wijzen vandaag. Wat hebben we lekker en apart gegeten je komt hier op de kaart toch andere producten tegen dan we gewend zijn. Kippenhartjes en kippenstaartjes beide erg lekker, er staan ook dingen op die we niet bestellen. Kraakbeen en kippenmaag.

In het hotel Japanse stijl ontbijt genomen. Bij de frontdesk vragen we nog even welke bus we moeten hebben. De medewerkster vraagt of we met de JR railpas reizen, dat doen we en nu blijkt we kunnen er "gratis" met de trein komen, Een hele nieuwe ervaring, op het station is het druk (en dat is zacht uitgedrukt). De trein van 10.10 zit afgeladen vol en nog steeds proppen mensen zich erbij. Wij slaan deze even over de volgende trein is een kwartier later. Net zo druk maar nu staan we vooraan in de rij. Jaja er staan op het perron plaatsen aangewezen waar je de trein in kunt en op die plaatsen stel je je op in rijen van 2. De trein stopt ook exact op die plek.

Vanaf het station is het 10min lopen naar de bamboe groeve er is ook een tempel met een mooie tuin. Die gaan we eerst bezoeken en dan volgt een beetje een teleurstelling, De bamboe groeve bestaat uit een pad van 500meter met inderdaad hoge bamboe maar het is erg (erg) druk. We lopen nog even door naar de togetsubrug . Waar op de rivier veel geroeid wordt. Het levert hele mooie foto's op. Helaas kan ik foto's van mijn toestel niet in dit blog plaatsen. We eten wat lokale snacks age musi (rijstcake gedompeld in zoete soya) Cuttlefish and leek on a stick (zeekat (sepia) en prei) en Yuba and cheese (tofoe en kaas), het is allemaal lekker.

Op de terug weg komen we dicht langs kasteel Noji. daar gaan we ook een kijkje nemen in de rij voor kaartjes eenmaal binnen in het kasteel moeten schoenen weer uit. De vloer van dit kasteel heet de nachtegaal vloer. Dit om indringers direct te horen aankomen, zodra je over de vloer loopt hoor je een piepend geluid. Er zijn replica's van de muurschilderingen en plafondschilderingen. Op het terrein rondom het kasteel is een spring festival bezig, we zien een groep meiden een traditionele dans uitvoeren en proeven van verschillende soorten sake. We kopen een flesje Pruimensake om de komende tijd op te drinken (jammie).

Nu even terug op de kamer beetje bijkomen van een drukke dag.

Nara

Vandaag naar het park met heilige herten, het zouden boodschappers van de goden zijn. Vanaf het hotel is het 5min lopen en dan zijn we aan het begin van een park met verschillende tempels en altaren van verschillende goden. De herten komen we al gauw tegen, ze blijven rustig staan terwijl het om hen heen een drukte van belang is. We zien iemand de herten voeren, de vrouw buigt voor een hert en deze buigt terug. Verderop komen we een kraampje tegen met een soort crackers geschikt voor herten. Toen begon het. De herten zijn geen engeltjes maar bengeltjes Steven heeft de grote stapel vast dus dringen ze om hem heen. Ze bijten in alles waar ze bij kunnen inclusief zijn T-shirt, broek en been en wat deed ik: lachen en foto's maken. De crackers zijn snel op en we lopen verder en zien dit tafereel vaak voorbij komen.

De tempels die we tegen komen zijn prachtig. Je kunt je niet voorstellen dat deze vaak replica's stammen vanuit de 15 eeuw. We komen in de tempel waar het in Nara om draait todai-ji. Daar staat een gigantisch koperen Boeddha, je voelt je heel klein als je naast zo'n reus staat. We lopen rustig door het park en komen een winkel tegen met Japanse koksmessen. Steven wil graag zo'n mes als souvenir dus we gaan even kijken. We kopen een mooi mes en het wordt gratis voor ons gegraveerd met onze achternaam in het Japans (er kan dus van alles staan).

Nu zijn we in Kyoto, hier blijven we 4 dagen in een kleine ryokan. De incheck was heel gezellig de gastvrouw was onder de indruk van wat we allemaal al gedaan hebben. Wij ook, van avond even rustig aan en uitzoeken wat we morgen gaan doen.

Kersenbloesem

Na de taxirit terug naar het station (het paste echt allemaal maar net), is er geen station medewerker te bekennen. We reizen met de Japan rail pas normaal laat je die zien en openen ze een poortje. Een mevrouw ziet ons kijken vraagt waar we naartoe willen of wat we zoeken, we geven aan dat we niet weten hoe we op het platvorm moeten komen. ze loopt naar een poortje met een informatie knop drukt deze in en converseert is het Japans met een medewerker en meteen gaat er een poortje open. We bedenken haar vriendelijk en stappen in de trein. We weten niet helemaal zeker of we moeten overstappen of niet. In de regio hebben ze bepaalde trajecten aan geduid met kleuren. We moeten van roze naar groen maar dat is blijkbaar dezelfde trein. De overburen zien steven op het kaartje kijken en vraagt (maakt duidelijk dat hij wil weten) waar we naartoe gaan. Yoshino, hij wijst met zijn vinger naar beneden "blijven zitten" om het zeker te weten staat hij zelf nog even op om te kijken roept Steven erbij, het is duidelijk we blijven zitten. In het geheel komt er nog uit Cherry blossom ze proberen het echt wel.

Eenmaal aangekomen op Yoshino station is de kabelbaan dicht maar er rijden bussen. Boven aangekomen is het allemaal super toeristisch en toch bijna niks is vertaald heel bijzonder. We zijn te iets te vroeg om hier de bloesem in volle glorie te zien. Toch levert het nu al mooie plaatjes en adembenemende uitzichten op.

Morgen gaan we Nara verkennen, het park waar tamme herten gezien worden als de boodschappers van god.